Inspiratie & Trends
Epos stelt tweemaal per jaar een inspiratie- en trendrapport op. Hieraan gaat een proces van marktonderzoek vooraf. De ontdekte trends inspireren ons tot het ontwikkelen van heerlijke nieuwe en vernieuwde producten en concepten.
Stap 1: Marktanalyse & trendwatching
Ons trendteam houdt de consumententrends scherp in de gaten. De samenwerking tussen het interne trendteam, externe trendwatchers en de stakeholders binnen onze moederorganisatie is hierbij van groot belang.
Epos is onderdeel van Bieze Food Group (BFG), een groep bedrijven die elk actief zijn in diverse segmenten in de voedingsmiddelenmarkt. BFG is op zijn beurt weer onderdeel van onze Duitse moedermaatschappij Wernsing. Van elkaar leren wij over trends, markten, doelgroepen en producten.
Onze medewerkers gaan geregeld op trendtour en zijn aangesloten bij diverse kennisgroepen. Zo verzamelen wij actief kennis en ervaring vanuit de markt.
Stap 2: Trends kiezen en groeperen
Tweemaal per jaar levert ons trendteam een inspiratie- en trendrapport op met de belangrijkste trends voor de markten waarbinnen onze klanten actief in zijn. Op basis van dit rapport groepen wij de trends en bepalen we op welke trends wij ons in het jaar na oplevering gaan focussen.
Op gezondheidsgebied kunnen dit trends zijn zoals de reductie van suiker en zout, of E-nummerreductie. Op het gebied van gemak en genieten zien we telkens weer andere trends en mogelijkheden waarop wij met nieuwe concepten kunnen inspelen.
Stap 3: Productontwikkeling
Nadat we de trends hebben gegroepeerd en de focus voor het komende jaar hebben vastgesteld, start onze afdeling Research & Development met het ontwikkelen van producten die passen bij de gekozen trends. Zij kopen grondstoffen in die voldoen aan de strenge eisen van de wetgeving en doen diverse smaaktesten.
Stap 4: Klantspecifieke oplossingen
Zodra we smaakrichtingen hebben gekozen en klaar zijn voor het ontwikkelen van nieuwe concepten, gaat de verkoopafdeling met onze klant om tafel. Wij geloven dat alleen klantspecifieke producten en concepten kunnen slagen, daarom kijken we altijd gezamenlijk waar de kansen in de markt liggen. Dankzij deze samenwerkingen ontstaan er unieke concepten en producten, zoals een paasrollade, barbecuespies, gourmetpakket, vierkante hamburger, noem maar op…